3 nástrahy, které byste měli znát, než vezmete práci na dálku

9.7.2021

Doba koronaviru přála rozvoji práce na dálku. V řadě firem dokonce nyní zvažují, zda se vůbec do kanceláří vrátí. Díky tomu můžete získat práci i ve společnostech, které sídlí v jiném městě, v jiném státě či na jiném kontinentu. Ačkoliv má práce na dálku bezesporu řadu výhod, je dobré myslet i na některé nástrahy a předcházet jim. Tak, aby se z vysněné příležitosti nestalo zklamání.

Podle průzkumu agentury Ipsos a společnosti Welcome to the Jungle letos v březnu pracovalo z domu téměř 40 procent lidí. Ačkoliv toto číslo kleslo společně s počtem restrikcí, v řadě firem více než rok práce z domu rozvířil debatu, zda je vůbec nutné vracet se zpět do kanceláří. Množství firem zavedlo nový poměr práce z domu a z kanceláře, kdy například vyžaduje přítomnost zaměstnanců na pracovišti pouze 2-3 dny v týdnu. To je případ i Googlu. A některé společnosti zase ohlásily, že zaměstnance nebudou nutit vrátit se do kancelářským komplexů vůbec. Mezi nimi je například společnost Avast.

Pracovat z domu nebo odkudkoliv jinud než z kanceláře má podle některých samé výhody. Nemusí ztrácet čas dojížděním, mohou pracovat pro firmy, které by pro ně jinak byly nedostupné, mohou lépe sladit soukromý a pracovní život.

Méně se ale mluví o skutečnosti, že práce na dálku má i své nástrahy a rizika. A to nemluvíme o situaci, kterou zažila řada lidí během pandemie. Tedy nutnost pracovat, starat se o děti či jiné rodinné příslušníky, a ještě ve stejných čtyřech stěnách trávit společně volný čas. I pokud budete pracovat bez rušivých elementů, mohou na vás po čase dolehnout některé z odvrácených stránek práce na dálku. Na co si dát tedy pozor, aby se práce z domu neproměnila v utrpení?

  • Práce s časem a disciplína
  • Ať chceme, nebo ne, příchod a odchod z práce tvoří přirozený předěl. Je to forma rituálu, v rámci kterého mysl přepne buď do nastavení na práci, nebo popracovního odpočinku. Když ale ztratíte tento rituál a nemáte jasně danou rutinu, kdy začínáte a končíte pracovat, můžete pracovat třeba z Bali a stejně to nebude ono. Při narušení určitého režimu můžete mít problém začít, nebo naopak skončit. Což z dlouhodobého hlediska vede k poklesu produktivity i k vyčerpání. Bez ohledu na to, odkud pracujete, je proto dobré vytvořit si bloky, ve kterých pravidelně k práci zasedáte. A ideálně je spojit i s nějakým rituálem. Možná si k zahájení práce uvaříte kávu nebo si pustíte hudbu. Stejně tak je dobré držet se vymezeného času a opravdu skončit. Zaklapnout počítač, vyvětrat nebo se po skončení práce například převléct do něčeho ležérnějšího.

  • Osamělost
  •  Na tento aspekt práce na dálku se mnohdy zapomíná. Přitom podle zmíněného výzkumu agentury Ipsos až 30 % lidí připouští, že se při práci z domu cítí osamělejší. Pokud tak celý den komunikujete prostřednictvím Zoomu či Slacku s kolegy, můžete mít pocit, že potřeba mluvit s ostatními je naplněná. Poslední rok ale ukázal, že digitální nástroje a online komunikace prostě nepřináší takový pocit naplnění a neumí vytvořit tak hluboké propojení, jaké vytváří osobní kontakt. Jestliže sedíte celý den sami doma či kdekoliv na světě, zkuste si alespoň ve volném čase naplánovat nějaké aktivity zahrnující jiné lidi. Přihlaste se do kurzu, sejděte se s přáteli. Pocit osamělosti může pomoct zahnat i práce z coworkingového centra.

  • Ztráta motivace či společné vize
  • Když pracujete na dálku a nepotkáváte se každý den s kolegy v kancelářích, na chodbách, v kuchyňkách i při obědě, je snadné ztratit po čase motivaci. Pokud každý den jen odškrtáváte úkoly ze seznamu, můžete přestat vidět v práci smysl. I proto je dobré alespoň občas do kanceláří zavítat. Nebo se potkat s kolegy, kteří bydlí někde blízko. Případně se domluvit a vyrazit na stejnou konferenci či kurz. Čas strávený s lidmi, se kterými sdílíte firemní kulturu, vizi, úspěchy i problémy vám pomůže získat pocit sounáležitosti a připomene vám, proč pro danou společnost vůbec pracujete.

    Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430.
    Autor: Zuzana Hübnerová

    Zpět na přehled všech článků