5 nejčastějších chyb u pohovorů

25.3.2022

Pokud vás čeká pohovor, neměli byste to brát na lehkou váhu. Ačkoliv není na místě týden nespat a nejíst nervozitou, není ani vhodné začít se připravovat pět minut před začátkem. Ideální je jít zlatou střední cestou a na pohovor se nachystat předem, což vám dodá potřebný klid. Nepůjdete na schůzku se staženým žaludkem a máte větší šanci udělat na budoucího zaměstnavatele dojem. Zde je pár tipů, na co se nachystat a čemu se vyhnout, abyste se nedopustili zbytečných a velmi častých chyb.

Říká se, že kdo je připraven, není překvapen. Ačkoliv není v lidských silách připravit se na všechny možné otázky a scénáře, které mohou při pohovoru nastat, lze se vyhnout zbytečným chybám, které vás ihned připraví o pár plusových bodů. A i když se v teple domova mohou zdát naše doporučení jako banální, v kombinaci s nervozitou a stresem se těchto chyb můžete při pohovoru dopustit raz dva. Na co si tedy dát obzvlášť pozor?

  • Nastudujte si firmu
  • Zjistěte si o firmě, do které se hlásíte, vše, co jde. Neomezujte se na pouhou úvodní stránku na jejich webu. Projděte si i sociální sítě, podívejte se, zda o ní nevyšly nějaké články. Dobré je znát produkt či služby i vedení organizace. Při studiu se zkuste zamyslet nad konkrétní odpovědí na otázku Proč právě my? Co se vám líbí? Co byste dělali jinak?

  • Přizpůsobte svůj životopis
  • Dost pravděpodobně máte jeden životopis, který rozesíláte na všechny pozice, které vás zaujmou. To je ale chyba. Možná právě kvůli tomu nedostáváte pozvánky na řadu pohovorů. Svůj životopis byste měli vždy přizpůsobit pozici a firmě, o které máte zájem. Měli byste se zamyslet, co z vašich zkušeností je pro dané místo relevantní. Co by mohlo zaujmout s ohledem na hledanou pozici i firemní kulturu. Pokud se hlásíte na místo vývojáře, nikoho pravděpodobně nebude zajímat vaše letní brigáda v kavárně. Pokud na ní ovšem nebudete umět demonstrovat zkušenost jednání přímo se zákazníky a pochopení prozákaznického servisu či něco podobného, co by mohlo personalistu zaujmout.

  • Dvakrát měřte, než začnete řezat
  • V tomto případě mluvíme zejména o situaci, kdy padne dotaz na vašeho předchozího zaměstnavatele. Pokud si hledáte novou práci kvůli neshodám na stávající pozici, nelžete o tom. Zároveň si ale připravte stručnou pravdivou verzi situace tak, jak ji vidíte vy, neházejte všechnu vinu na vašeho šéfa či kolegy. A nezabíhejte do zbytečných detailů. Působí to neprofesionálně, a navíc nikdy nevíte, kdo koho zná. Vaše netaktnost by se vám tak mohla velmi rychle vrátit.

  • Nesnažte se zalíbit
  • Na snaze udělat dobrý dojem není nic špatného, právě naopak. Nesnažte se ale za každou cenu zalíbit tím, že budete odpovídat to, co si myslíte, že chce váš protějšek slyšet. Neupřímnost se většinou velmi rychle pozná. Navíc přece nechcete pracovat někde, kam možná hodnotami a názory vůbec nepasujete, jen proto, že jste na pohovoru nebyli upřímní.

  • Sebevědomí tak akorát
  • Na pohovoru nezazáříte, pokud vám bude chybět špetka pokory a sebereflexe, ani když se budete podceňovat. Není nic špatného na tom být pyšný na to, co jste dosud dokázali a v čem jste dobří. Klidně mluvte o tom, co se vám povedlo a jak jste toho dosáhli. Zdravé sebevědomí si ale nepleťte s arogancí. I když jste možná větší odborník na dané téma než člověk, který vás pohovoruje, nemluvte s ním nadřazeně. Buďte také upřímní ohledně toho, co vám úplně nejde nebo co jste ještě nedělali.

    Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430.
    Autor: Zuzana Hübnerová

    Zpět na přehled všech článků