5 tipů, jak se postarat o své duševní zdraví

12.3.2021

Jíst zdravě, sportovat, dostatečně spát, pít vodu, chodit na slunce. To jsou všechno rady, které často slyšíme kolem sebe. Víme, že dbát o svou fyzičku se vyplácí, protože pak lépe zvládneme stresové období, naše imunita se ubrání každé rýmě a zvládneme více věcí. O duševním zdraví už se tolik nemluví. Psychické problémy jsou mnohdy ještě tabuizované a podceňované. Pokud ale není psychika v dobré kondici, může to mít ještě fatálnější důsledky než to, že moc nesportujete nebo si občas dáte jídlo z fast foodu.

Téma duševní či psychické pohody se objevuje v médiích v posledních letech často společně s hnutím mindfulness. Nejrůznější techniky, které mindfulness využívá, nám mají pomoct přenést pozornost na sebe. Uvědomit si, že jsme ve stresu, že málo dýcháme, že máme roztěkanou mysl. A pomocí nejrůznějších cvičení a meditací zklidnit mysl i dech, na chvíli se zastavit, urovnat si myšlenky. Podobné možnosti lidé najdou i na, dnes tolik oblíbených, lekcích jógy, tai-čchi nebo čchi-kungu.

Ačkoliv to někomu může připadat příliš ezoterické, nudné a zbytečné, v dnešní době je zcela zásadní signály naší duše nepodcenit. To, že psychika mnohdy nebolí, neznamená, že netrpí. Je proto dobré udělat si na sebe čas, dokud je to možné. Jinak nám ho také může udělat náš organismus v podobně chronické nemoci, depresí a jiných závažných obtíží, které už budeme muset řešit.

Z péče o duševní zdraví by se ale neměl stát další zdroj stresu. Jednotlivé věci bychom tedy měli zkusit do svého života zařazovat pozvolna. A důležité je nezapomenout se těšit z každého malého pokroku.

Co tedy můžete začít pro svou duševní pohodu dělat už dneska?

  • Jděte do přírody
  • Ačkoliv jsou nyní možnosti pro řadu lidí omezené, zkuste se podívat, jestli v okolí nemáte alespoň park nebo nějaký remízek. Jak upozorňuje psycholog Adam Táborský, pobyt v přírodě odplavuje stres, působí blahodárně na celý organismus a dokáže také násobit účinky psychoterapie. Pokud nemůžete do lesa, ale máte zahrádku nebo alespoň balkón, zkuste něco vypěstovat. Kontakt s hlínou a rostlinami vás uklidní.

  • Dělejte něco, v čem jste dobří
  • Často musíme pracovat na úkolech, se kterými zápolíme. I v rámci samotné vysoké školy je většina studia výzva naučit se něco, co ještě neumíme nebo jsme nikdy nedělali. Což s sebou samozřejmě nese notnou dávku stresu a starostí. Zvládnu to? Stihnu to? Mám na to? To všechno nám často běží hlavou stále dokola. Je proto dobré si během dne vyhradit trochu času i na to, v čem jste dobří a co vám přináší radost i sebevědomí.

  • Dejte si víkend bez dat
  • O negativním vlivu sociálních sítí už toho bylo napsáno a natočeno hodně. Kromě toho, že brouzdáním po sítích ztrácíte většinou velké množství času, ani na dobré náladě to nepřidá. Tento kamarád má skvělou práci, tahle kamarádka očividně perfektní vztah, všichni mají dokonalá těla i domovy. Mnohdy si tak jdeme na sítě „odpočinout“, ale skončíme ještě vyčerpanější a smutnější. Zkuste si proto zařazovat bloky či celé dny bez sítí. V momentu, kdy budete mít nutkání brouzdat po internetu, sáhněte raději po knize nebo se zkuste vrátit k nějakému koníčku, který vás bavil dříve. Vydržte. Roztěkaná mysl si brzo navykne a nebude vám dělat problém přečíst desítky stránek na posezení. Můžete si být jistí, že na sítích vám neuteče vůbec nic zásadního, co by se k vám případně nedostalo jindy a jinou cestou.

  • Nechte energii proudit
  • Řada lidí začala poslední dobou s otužováním. Někdo chodí běhat. Někdo cvičí jógu a někdo pořádně zhluboka dýchá na čerstvém vzduchu. Proč? Protože pohyb i vědomý dech pomáhají rozproudit energii v těle. Možná to znáte. Když celý den u něčeho sedíte, jste zatuhlí, nemáte moc dobrou náladu a nic moc se vám nechce. Když naopak skočíte například po sauně do kádě ledové vody, máte pocit, že vnímáte každou jednu buňku a že máte energii dobýt celý svět. Psychická a fyzická pohoda spolu úzce souvisí. Proto je fajn zařadit alespoň pravidelné procházky, ráno nebo v pauzách se protáhnout, případně chvíli zhluboka dýchat při otevřeném okně.

  • Zaměřte se na maličkosti
  • Není nic špatného na tom mít velké sny a plány. Je ale dobré rozdělit si je do malých kroků. A zároveň si užít i cestu k jejich splnění. Zkuste si proto všímat drobností a cítit vděčnost i za takové zdánlivé banality jako to, že máte čistou vodu, když se chcete napít, že jste měli co jíst, že máte práci, i když vás třeba zrovna úplně nebaví, že můžete něco studovat. Uvědomění si, že pro statisíce i miliony lidí na světě tyto věci nejsou zdaleka samozřejmé, pomáhá v užívání si cesty samotné, bez ohledu na cíl. Možná vám to také pomůže získat od cíle větší odstup a více se uvolnit.

    A pokud cítíte, že poslední dobou nejste ve své kůži, máte málo energie, špatnou náladu nebo vtíravé myšlenky, rozhodně s tím nezůstávejte sami. Není nic ostudného na tom vyhledat odborníka a s někým se pobavit. Kdybyste měli zlomenou nohu, také si ji nebudete ze studu doma léčit sami.

     

     

    Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430.
    autor: Zuzana Hübnerová

    Zpět na aktuality