Jak mluvit tak, aby ostatní poslouchali. 5 tipů pro efektivní komunikaci

23.4.2021

Dobré komunikační schopnosti dnes patří k potřebné výbavě. Ať už pro studium, práci nebo pro osobní život. Ačkoliv mluvit umí většina z nás, nezaručuje to, že umíme s ostatními komunikovat efektivně. Mnohdy mohou špatně či nepřesně vyjádřené myšlenky vést ke zbytečným sporům, hádkám a nedorozuměním. Jindy zavřou například dveře k vysněné práci či dobré známce. Jak tedy mluvit tak, aby ostatní slyšeli to, co skutečně chcete říct?

Možná už se vám někdy stalo, že jste popsali ostatním svou myšlenku, projekt, pocit, ale podle reakcí jste zjistili, že to vůbec nepochopili. Nebo to nepochopili správně. Nebo se vám nepodařilo vyjádřit tak dobře, jak jste chtěli. Najednou vám vlastně chyběla ta správná slova.

To, že člověk umí mluvit, totiž zdaleka neznamená, že umí dobře komunikovat. Umět s ostatními efektivně komunikovat je dovednost, která vyžaduje praxi a nácvik stejně, jako cokoliv jiného. Málokdo se rodí s darem skvěle odprezentovat každou myšlenku a mistrně vystavět každý e-mail. Jsou ale základní body, které mohou v krátkém čase výrazně zlepšit to, jak se vám daří komunikovat s ostatními.

  • Mějte na paměti kontext i kulturu
  • Možná vám ostatní nerozumí už jen proto, že nemají stejné zkušenosti, světonázor, vzdělání či kontext. Myslete na to a zkuste si sami odpovědět na otázku, jestli by pro vás byly všechny myšlenky či nápady srozumitelné, kdybyste vycházeli z jiné perspektivy. Pokud ne, je dobré objasnit, jak rozumíte daným pojmům vy. Díky tomu budou posluchači chápat kontext, ve kterém jste daná prohlášení tvořili.

  • Strukturujte
  • Ať už prezentujete, píšete e-mail nebo vedete jednání, promyslete si předem strukturu. Ostatním se bude snáze orientovat a vám se nestane, že se do svých myšlenek zamotáte tak, že na konci ani vy nebudete vědět, co jste vlastně chtěli ostatním sdělit. Je také vhodné být jasný a stručný. Však i slovo vyjádřit se naznačuje, že je ideální jít k jádru věci, tedy k podstatě. To však neznamená, že podstatnou myšlenku nemůžete předat ostatním například pomocí krátkého příběhu.

  • Zjednodušujte
  • Nemusíte zjednodušovat své myšlenky, ale jazyk. Nepoužívejte složité termíny, zkratky, žargon, ani dvojsmysly. Vždy se zamyslete nad posluchačem či čtenářem a přizpůsobte svůj jazyk. Obava mnohých je, že pak nebudou působit tolik vzdělaně, zkušeně či důležitě, když budou používat běžné výrazy místo odborných. Cílem ale je, aby vám publikum maximálně rozumělo, nikoliv, aby vás mělo za odborníka, kterému vlastně nerozuměli ani třetinu toho, co se snažil říct.

  • Buďte empatičtí
  • Poslouchejte ostatní, vnímejte, jak reagují, když mluvíte vy. Napoví vám to, jaký jazyk použít, jak sdělení co nejlépe strukturovat i to, zda si můžete například dovolit vtip na odlehčenou. S humorem ale velmi opatrně. Nejste-li si jistí, že ho ostatní pochopí, pak ho vůbec nepoužívejte. Stejně tak jako ironii či cynické poznámky.

  • Vtáhněte do konverzace ostatní
  • Ať už jde o jednání či o networkingovou akci, zkuste vybalancovat poměr mluvení a naslouchání. Stejně tak zkuste ostatní do hovoru přizvat. Ať už tím, že jim položíte nějaké otázky, nebo jim dáte prostor mluvit o sobě. Pokud jste v menší skupině nebo mluvíte s jednotlivci, zkuste si zapamatovat jejich jména. Budete-li se o ostatní zajímat, nastolíte pocit důvěry, který je pro efektivní komunikaci zásadní.

    Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430.

    autor: Zuzana Hübnerová

    Zpět na přehled všech článků