Byznys plán – nutnost nebo přežitek?

17.4.2020

Je byznysový plán klíčový dokument, bez kterého nemůžete začít podnikat? Ano i ne. Rozhodně byste se neměli pouštět do podnikání, pokud nemáte dobře rozmyšlené, kam směřujete, proč a jak k cíli plánujete dojít. Nicméně představa, že k rozjezdu potřebujete padesátistránkový elaborát srovnatelný s diplomovou prací, je už zastaralý. Pokud se do tvorby plánu příliš ponoříte, může se vám lehce stát, že vám někdo podnikatelskou příležitost zatím vyfoukne, nebo už nebude pro vaše zákazníky vůbec zajímavá. Sepsali jsme pro vás tipy, jak na moderní byznysový plán. Takový, který vám podnikání usnadní, ne zkomplikuje.

Proč se pustit do plánu?

Má vůbec smysl nějaký plán tvořit? Není to v dnešní době přežitek? Není. Ať už se do sepsání pustíte kvůli investorovi, přihlášce do akcelerátoru nebo si jen potřebujete srovnat myšlenky, byznys plán je důležitou součástí celého procesu. Umožní vám kriticky zhodnotit, co vlastně děláte a kam směřujete. Snáz si uvědomíte možná rizika i příležitosti.

Pokud si klíčové myšlenky a cíle sepíšete na papír, udrží vás to v budoucnu na uzdě a soustředěné. Bez toho, aniž byste měli vydefinované, kam jdete a jak se tam dostanete, se snáz necháte svést z cesty a můžete ztratit drahocenný čas příliš mnoha odbočkami.

Jak nepsat byznys plán

Podnikatelský plán není diplomová práce. Je skvělý na vyjasnění myšlenek a pro rozhodování. Není to ale detailní návod na váš úspěch. Zapomeňte proto na sepisování třicetistránkového dokumentu a snahu všechno vymyslet od stolu. Dnešnímu světu totiž vládne rychlost a pružnost. Proto firmy stále častěji operují termíny jako lean, minimum viable product, prototypování.

Raději proto sepište hlavní myšlenky na 1-2 stránkách, otestujte své předpoklady v provozu, vysbírejte zpětnou vazbu, upravte původní záměr. Pokud budete půl roku sepisovat obsáhlý dokument a tvořit to šuplíku, než se odhodláte na trh, váš produkt taky vůbec nikdo nemusí chtít.

S čím začít?

V posledních letech si obrovskou popularitu mezi začínajícími podnikateli získal Business Model Canvas od Alexe Osrewaldera a z něj vycházející Lean Canvas od Ashe Mauryi. Canvas je přehledná jednostránková šablona zachycující klíčové myšlenky podnikatelského nápadu. Vede vás rychle k odpovědím na to, proč se do vlastního byznysu chcete pustit a čí problém tím řešíte. Komu budete své služby či zboží prodávat, jak budete vydělávat. Na internetu lze navíc najít dostatek příkladů, jak canvas vyplnit, i samotné šablony.

Pokud máte pocit, že potřebujete zachytit své myšlenky šířeji, pak by ve vašem plánu nemělo chybět několik sekcí:

  • Úvodní shrnutí, které se vám bude později hodit například i pro prezentaci investorům. Umět krátce, jasně a pochopitelně říct, proč chcete rozjet dané podnikání a proč by to mělo někoho zajímat, je zcela zásadní.
  • Stanovte si a jasně definujte cíle svého podnikání.
  • Zhodnoťte příležitosti i rizika.
  • Zanalyzujte konkurenci.
  • Popište si zákazníka. Jaké má potřeby? Jaké řeší problémy? A jaké vy nabízíte řešení. V čem je vaše řešení jiné? Kde vašeho zákazníka najdete (v online i offline světě)? Kolik bude schopen a ochoten za vaše řešení jeho problému zaplatit?
  • Jaké nástroje a kanály plánujete využít.
  • Jaké budou konkrétní kroky, které vám mohou dosáhnout vytyčeného cíle.
  • Nezapomeňte ani na finanční rozvahu.

Kde se inspirovat

Lukáš Konečný z Y Soft Ventures napsal pro JIC celou sérii článků, ve kterých se přehledně věnuje významu i podobě moderního byznys plánu. Tématu se věnují i portál Entrepreneur, který poradí například Jak sepsat dobrý podnikatelský plán v 7 krocích, či Inc, který shrnuje nejdůležitější části byznys plánu. Pokud vás zajímá přímo metoda Lean Canvas, najdete na internetu nejen mnoho návodů a přednášek, ale také online kurzy.

 

Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430

autor: Zuzana Pospíšilová

Zpět na aktuality