Co dělat na pohovoru a čemu se vyhnout? Poradí ostřílení personalisté

3.6.2022

Léto je pro mnohé čas hledání nové práce. Ať už úspěšně dokončili školu a vrhají se do světa pracujících, nebo jen chtějí získat přes prázdniny praxi a vydělat nějaké peníze. Předpokladem získání nového místa je ale nejprve úspěch u pohovoru. A to bývá někdy kámen úrazu. I proto jsme se zeptali zkušených personalistů napříč obory, co na pohovoru dělat a nedělat a čím zaručeně zaujmete.

Zazvonil vám telefon nebo došel e-mail a vy jste pozvaní na pohovor na pozici, o kterou máte zájem. Je velká pravděpodobnost, že spolu s vámi jsou pozvaní i další kandidáti. Co tedy můžete udělat proto, abyste zvýšili šanci, že nabídnou místo právě vám?

Choďte včas a pozdravte všechny

Personalistka Lucie upozorňuje, že důležité je už to, kdy přijdete. Rozhodně tedy doporučuje dát si rezervu a raději počkat deset minut na recepci než přiběhnout pozdě a omlouvat se ucpanými silnicemi. Zároveň prý sleduje i to, zda pozdravíte nejen ji, ale i lidi, které potkáte například cestou do zasedací místnosti. “Při příchodu by měl umět pozdravit každý, ať už se uchází o místo ředitele nebo uklízečky,” dodává Lucie. Personalistka Leontýna pak dodává: “Sama se vždy na kandidáta ptám kolegyň na recepci. Zajímá mě, jak se k nim choval, zda poděkoval za pití. Je to možná hloupost, ale o člověku řekne víc, než by sám chtěl.”

Dávejte pozor, kdo u vašeho pohovoru sedí

Podle Lili je dobré mít na paměti, kdo u vašeho pohovoru sedí. Ona totiž není personalistka, ale IT specialistka a na závěrečná kola pohovorů ráda chodí jako odborník. U kandidátů ji proto odradí, pokud ji podceňují. “Někdy lidé nedávají pozor a nepostřehnou, že nejsem z HR a problematice IT rozumím. Navíc ženy do IT patří, takže je skvělé, když mě kandidát nepodceňuje a neznevažuje nijak moji přítomnost u pohovoru,” podotýká Lili.

Oblečení volte podle situace i pokynů

Odborníci se shodují na tom, že co se týče oblečení, je dnes už řada firem benevolentní. Vždy ale záleží na pozici. “U ajťáka je mi úplně jedno, zda přijde bez bot a v ušmudlaném tričku. U obchodníka to ale znamená varovné světlo,” říká personalista Jan. Potvrzuje to i personalistka Irina, která se účastnila výběrových řízení na stevardy a stevardky. “V pozvánce bylo přímo napsáno, že se mají dostavit v obleku či kostýmku. I přesto hodně lidí přišlo třeba v džínách a svetru. Brali jsme to tak, že buď nečetli instrukce, nebo je jim to jedno. Každopádně byli rovnou vyřazeni,” upozorňuje.

Studujte, dělejte si poznámky a zůstaňte pokorní

Shoda panuje i v otázce sebereflexe. Personalisté sledují, zda jste schopni realisticky reflektovat své dovednosti a dosavadní zkušenosti. To, že byste měli firmu znát, prostudovat si web a sociální sítě a mít případně nachystané i nějaké otázky, snad už ani nemusíme připomínat. Personalistka Violetta pak dodává, že ji vždy zaujme a potěší, když si kandidát píše poznámky. Na závěr pak odborníci radí přijít s dostatečným sebevědomým a umět prodat sám sebe, zároveň ale zůstat nohama na zemi a zachovat si i pokoru.

Zpět na přehled všech článků