Crowdfunding, andělé nebo venture kapitál. Kde sehnat peníze na rozjezd, když nechcete do banky

29.5.2020

Myslet si, že pokud nemám na kontě miliony či alespoň sta tisíce korun na rozjezd, tak nemůžu začít podnikat, je zásadní omyl. Právě naopak. Méně peněz vás v počátku udrží na uzdě a nedovolí vám utrácet za zbytečné věci. Pokud ovšem nemáte peníze například na výrobu, těžko na trhu prorazíte.

Pryč jsou ale doby, kdy jedinou šancí byl bohatý příbuzný ochotný investovat do nápadu, nebo banky s vysokými úroky. Dnes je možné získat peníze i od potenciálních zákazníků, andělských investorů či v rámci nejrůznějších soutěží.

 

  • Soutěže či akcelerační programy
  • V Česku už dnes existuje množství akcelerátorů a různých soutěží s cílem podpořit nové nápady a vznik startupů.

    Pokud uspějete, můžete získat nejen finanční ocenění a peníze na rozjezd, ale také potřebnou publicitu, odborné poradenství a přitáhnout zájem případných investorů. To vše se vám může v budoucnu velmi hodit.

    Zkusit štěstí můžete například v:

    • Nastartujtese.cz – Registrace projektů běží od začátku května až do 7. září 2020, a pokud splníte podmínky a uspějete, můžete získat až 300 tisíc korun i pomoc odborníků.
    • Vodafone Nápad roku – Tato soutěž už pro letošek zná svou top 30, ale třeba v ní budete příští rok i vy. Semifinalisté se účastní Mentoring Day plného rad a doporučení z řad špičkových odborníků z oblasti strategického řízení, financí či marketingu. A finalisté soutěže si už mezi sebe rozdělili téměř 13 milionů korun ve finančních i věčných cenách.
    • Creative Business Cup – Ačkoliv už se v letošním roce ani do této soutěže nelze registrovat, vyplatí se sledovat další ročník. Kromě finanční odměny totiž můžete poměřit síly se startupy z jiných zemí v globálním finále. Také se potkáte s investory z celého světa a usnadníte si cestu na zahraniční trhy.
    • T-Mobile Rozjezdy – Peníze, pozornost i poradenství můžete získat i v soutěži Rozjezdy. Porota zde hodnotí originalitu a inovativnost nápadu, ekonomický potenciál a kvalitu zpracování. Přihlásit se můžete i do Ceny za nejlepší technologické řešení či do kategorie podnikatelských nápadů podporujících udržitelný rozvoj.

    Existuje také velké množství oborových soutěží. Pokud tedy váš startup pracuje s konkrétní technologií, nebo se věnuje inovacím ve specifické oblasti, zkuste se porozhlédnout a zapátrat na internetu. Lídři ve všech myslitelných sférách podnikání totiž dost často pořádají, nebo podporují soutěže pro začínající inovátory ve svém odvětví.

  • Crowdfunding
  • Problém soutěží je, že obvykle trvají dlouho, jejich výsledek je nejistý a peníze jsou mnohdy vázány na konkrétní účel. Pokud tedy potřebujete vyřešit financování pružněji a zároveň si ověřit, zda má váš nápad na trhu vůbec šanci, můžete zkusit crowdfunding. Tedy získání podpory a financí od vašich fanoušků a potenciálních zákazníků.

    Funguje to jednoduše. Vyberete si platformu, přes kterou chcete crowdfunding uskutečnit (např. HitHit, Kickstarter, Indiegogo či Startovač). Stanovíte si částku, kterou chcete vybrat, a na co ji chcete. Následně vytvoříte kampaň a odměny pro ty, kteří vás podpoří. Pokud budete úspěšní, lidé vám výměnou za odměny peníze pošlou a vy jim pak na oplátku nabídnete produkt třeba dříve, levněji nebo s nějakými speciálními vychytávkami, ke kterým se běžný zákazník nedostane. Některé platformy ale nabízejí podporu i výměnou za podíl ve firmě.

    Vypadá to sice jednoduše, ale musíte si uvědomit, že budete bojovat o stejné peníze s desítkami či stovkami jiných nápadů. Je tedy nutné opravdu dobře nachystat kampaň, aby se vám celé úsilí vyplatilo. Rozmyslet si pořádně musíte i odměny. V momentu, kdy lidem například přislíbíte zaslání věci poštou, může vás odměna stát na nákladech nakonec víc, než jste vydělali.

    A připravit se musíte i na možný úspěch. Pokud se trefíte do vkusu a potřeb lidí a zrovna váš produkt či služba vyvolá obrovský zájem, musíte být schopní svým závazkům dostát. Rozmyslete si tedy, zda máte potřebné výrobní kapacity či počet zaměstnanců, který by případný nápor zvládl a dokázal vybrané peníze proměnit ve skutečný úspěch.

    Příběhy českých projektů, kterým se na crowdfundingových platformách podařilo uspět, si můžete přečíst například zde.

  • Andělští investoři
  • Další z možností, jak získat potřebný kapitál, jsou takzvaní andělští investoři. Jedná se o soukromé osoby, které jsou ochotné váš nápad podpořit jak svými penězi, tak často i svými znalostmi a konexemi. Většinou jsou to lidé, kteří sami v podnikání uspěli, znají prostředí a chtějí investovat do dalších nadějných projektů. Výměnou za to obvykle chtějí podíl ve společnosti. I proto je dobré si už v začátcích ujasnit očekávání a být připravený na to, že investor může mít v závislosti na podílů ve firmě v budoucnu poměrně významný hlas ovlivňující další směřování.

    Pokud máte nápad, ale neznáte žádného andělského investora, kterému byste ho mohli představit, můžete zkusit štěstí například u Garage Angels. Mezi těmito andělskými investory najdete i úspěšné absolventy VUT Karla Obluka či Jiřího Hlavenku.

    Při shánění financí na podporu vašeho podnikání se nabízí ještě celá řádka možností. Ani pokud se vám tedy nepodaří uspět v soutěži nebo sehnat andělského investora, nemusíte věšet hlavu. Možná dosáhnete na některou z dotací, nebo zaujmete venture kapitálové fondy.

    Pokud si ale nejste jistí, jak postupovat, zkuste se obrátit na některý z inkubátorů. Ty obvykle nabízejí možnosti konzultací a poradí i s financováním. Například Jihomoravské inovační centrum nabízí poradenství v oblasti grantů, bankovního i investičního financování.

     

    Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430

    autor: Zuzana Pospíšilová

    Zpět na aktuality