Daří se vám, ale přesto o sobě pochybujete? Možná trpíte syndromem podvodníka

9.4.2021

Ve studiu či v práci slavíte úspěchy. Spolužáci či nadřízení vás chválí. Vy máte ale pocit, že to není zaslouženě. Že za vaším úspěchem je pouze šťastná náhoda. Že kdokoliv jiný by to zvládl taky. Jste plní pochybností a také strachu, že na vaši průměrnost jednou někdo přijde. Zní to povědomě? Pak možná trpíte takzvaným syndromem podvodníka.

Syndrom podvodníka (angl. Impostor syndrome) definovaly v roce 1978 psycholožky Pauline Rose Clanceová a Suzanne Ament Imesová. Jedná se o úzkostnou poruchu, která se vyznačuje zejména neschopností přijmout pochvalu a pocitem, že připisované zásluhy a ocenění jsou neoprávněné nebo jsou výkony příliš přeceňované. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde o pouhé nízké sebevědomí, podle autorek tohoto termínu jde spíše o chybné vnímání reality.

Uvádí se, že syndromem podvodníka trpí až dvacet procent populace, přičemž jeho neřešení může vést k vyčerpání, nadměrnému stresu, úzkostem i depresím. Lidé, kteří se potýkají s tímto syndromem, mají často úzkosti a stres z toho, že někdo odhalí „pravdu“. Zjistí, že na danou pozici nepatří, že jejich výkony nejsou dobré a že všechny okolo podváděli. Mnohdy je také tento syndrom spojen s workoholismem, protože se lidé snaží si danou pozici či chválu zasloužit nadprůměrnými výkony, bezchybností a neomylností.

Syndrom postihuje ženy i muže napříč profesemi, ačkoliv některé výzkumy tvrdí, že zejména ženy ve vyšších pozicích se s ním potýkají častěji. Lidé se s tímto problémem přirozeně neradi chlubí. Mnohdy jím ale trpí i ti, ke kterým vzhlížíme a chápeme je jako předobraz úspěchu.

Syndrom podvodníka určitě není na místě bagatelizovat. Zejména, pokud už cítíte, že má dopady na vaše psychické či fyzické zdraví a limituje váš život. Rad, jak se s problémem vypořádat, existuje hned několik.

1.     Nebuďte se svým problémem sami
Ať už se svěříte někomu blízkému, přátelům, kolegům či odborníkovi, zkuste o svém problému začít mluvit. Však i lidové moudro tvrdí, že sdílená starost je poloviční starost. Pokud cítíte, že vám problém přerůstá přes hlavu, je dobré vyhledat odbornou pomoc. Terapeut vás naučí s myšlenkami na svou nedostatečnost pracovat, případně i efektivně relaxovat a předcházet vyčerpání.

2.     Sepište si fakta
Sepište si holá fakta. Co se vám podařilo, co umíte, jaké věci jste dokončili. Když uvidíte černé na bílém, to všechno, co máte reálně za sebou a co jste dokázali, bude snazší sám sebe přesvědčit o tom, že si pochvalu či pozici skutečně zasloužíte. Klidně si seznam nechte v diáři, a pokud vás během dne přepadnou pochybnosti, podívejte se na něj. Možná si uvědomíte, kolik úsilí jste reálně vložili do toho, abyste byli tam, kde jste.

3.     Přestaňte se porovnávat
Podstata syndromu podvodníka tkví v porovnání se. Protože máte pocit, že nejste tak dobří nebo zkušení jako někdo jiný. Nebo si na rozdíl od někoho dané místo nezasloužíte. Zkuste si připomínat, že stejně tak, jako asi málokdo ví o vašich pochybnostech, vy nevíte o myšlenkách a pocitech ostatních. Mnohdy nevíte, co mají za sebou, ani kam směřují. Zkuste se proto soustředit pouze na sebe sama v dané pozici a situaci. Reálně totiž nejste schopni posoudit, do jaké míry si uznání či odměnu zaslouží někdo jiný.

4.     Život není jen práce
Zkuste si během dne občas uvědomit, že život není jen o práci či studiu. Najděte si a rozvíjejte věci, které s prací vůbec nesouvisí. Možná rádi malujete, zahradničíte, tancujete nebo si čtete. Ať je to cokoliv, věnujete čas i něčemu, u čeho zrelaxujete, vytvoříte si odstup a co budete dělat jen proto, že to máte rádi, bez ohledu na to, jak dobří v tom jste.

 

Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430.
autor: Zuzana Hübnerová

Zpět na přehled všech článků