Do kterých marketingových trendů jako startup investovat a na které raději zapomenout

15.5.2020

Každý startup se liší ve výchozí pozici už jen tím, v jakém segmentu působí, jak je financován, jak je velký a jak rychle roste. Neexistuje tedy univerzální marketingový plán a mix, který bude vyhovovat všem. Některé trendy se ale vyplatí zvážit, protože, jak se lidově říká, můžete za málo peněz získat hodně muziky.

1.Sociální sítě

Pokud vyrábíte stroje v ceně desítek milionů a koupí si je od vás ročně pár firem po světě, je otázka, zda byste hned po založení firmy měli řešit sociální sítě. V drtivé většině případů se vás ale týkat budou. Už jen proto, že právě tam jsou dost možná vaši zákazníci. Dobře ale zvažte, zda potřebujete nutně všechny. Raději začněte s jednou, kterou budete spravovat dobře než s pěti, na kterých budete duplikovat obsah. Volit byste měli i podle toho, k čemu sociální síť chcete využívat a jaký produkt nebo službu nabízíte. Například jako malý technologický startup asi nebudete mít dostatek zajímavého vizuálního obsahu pro Instagram. Na Facebooku ale můžete vytvořit zajímavou komunitu, která přirozeně přitáhne lidi zajímající se o oblast, ve které podnikáte. Nenechte se proto omezit standardními sítěmi. Třeba jsou vaši zákazníci například na Pinterestu. Zvažte také, zda budete mít dostatek obsahu. Pokud budete náhodně publikovat věci, které vaše zákazníky reálně vůbec nezajímají, nepomůže vám ani sebelépe nastavená reklama.

Tip KC: Než se pustíte do zakládání firemních účtů, přečtěte si knihu Jak na sociální sítě od Elišky Vyhnánkové a Michelle Losekoot

2. Chatboti

Jestliže je podstatnou součástí vašeho podnikání zákaznický servis, pak je na místě zvážit, co je možné automatizovat. Podle průzkumu společnosti Single Grain bude až 85 % zákaznického servisu v roce 2020 podporováno chatboty. Jejich nespornou výhodou je, že díky nim můžete nabízet podporu 24/7. Což se hodí obzvlášť ve chvíli, kdy máte zákazníky po celém světě, a tedy v různých časových pásmech. Může to být také významná finanční úspora, protože chatboti zvládnou odpovědět na řadu opakujících se dotazů. Vy tedy nebudete muset zaměstnávat tolik lidí v zákaznickém servise.

Tip KC: Jaké existují typy chatbotů, jaké mají výhody i jak si nějakého vytvořit, radí například článek právě společnosti Single Grain.

3. Video

Díky vzrůstající kvalitě mobilních telefonů je video na vzestupu. Lidé navíc neudrží pozornost tak dlouho, pokud jde o text. Video je tedy určitě trend, který není radno podcenit. Zvažte ale, zda jste schopni zajistit dobrou kvalitu bez vysokých nákladů. Možná máte v týmu někoho, kdo ovládá postprodukci a budete mít moderní a svěží obsah pro web či sociální sítě. Pokud by to ale znamenalo, že se budete muset naučit natáčet, nastavovat zvuk, stříhat, pak videa odložte na později. Marketing by totiž nikdy neměl zastínit hlavní podstatu vašeho podnikání.

4. Personalizace

Podle průzkumu uvedeného ve Forbesu mezi tisícem lidí považovalo 90 % z nich personalizaci za atraktivní a 80 % z nich se stane raději zákazníky firmy, která je schopna nabídnout jim personalizovanou zkušenost. Pokud jste tedy schopni vymyslet způsob, jak do oslovení, balení produktů či vaší služby dostat více osobního kontaktu, můžete i s malým rozpočtem udělat velké divy. Zkuste se tedy zamyslet, co v celém procesu získávání zákazníka a prodeje můžete změnit tak, aby měl pocit, že vám na něm konkrétně záleží a že právě pro něj chcete vytvořit co nejpříjemnější zážitek. Stejně, jako když šéfkuchař najde čas, aby šel pozdravit hosty ke stolům a přeptal se jich, jak jim chutná.

5. Obsah

V angličtině se říká, že „content is the king“. A toto tvrzení stále platí. Proto si i vyhledávače dávají víc pozor na to, jaký obsah tvoříte a sdílíte. Větší šanci, že budete vidět, máte s obsahem, který je relevantní, dobře napsaný, přesný a užitečný. Pokud vám tedy někdo nabízí desítky článků na blog, jejichž obsah je nevalný a pouze opakují klíčová slova, ušetřete si peníze. Raději tvořte méně často věci, které vaše zákazníky zajímají, pomůžou jim zorientovat, něco nového je naučí a přiblíží je k vaší značce.

 

Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430

autor: Zuzana Pospíšilová

Zpět na aktuality