Elevator pitch aneb schopnost prodat sebe i svůj nápad

13.11.2020

Můžete se nám představit? Tak zní velmi častá otázka na pohovorech, v projektech a různých spolupracích i na nejrůznějších networkingových akcích. Pokud patříte k těm, kteří začnou vymýšlet odpověď na místě, zaplétají se do vlastního příběhu, ztrácí pozornost publika, a nakonec si ještě druhý den vyčítají, co měli a neměli říct, pak byste se měli naučit techniku takzvaného prodeje ve výtahu. Zde je pár tipů, jak na to, abyste během chvíle uměli sdělit to podstatné a získali tak potřebnou investici, vysněné místo nebo pozornost obdivovaného člověka.

Pokud žijete v domě, který má alespoň čtyři pět pater, zkuste si následující cvičení. Nastupte v přízemí a než dojedete do nejvyššího patra, zkuste představit sebe, svůj produkt či nápad. Ještě lepší je, pokud pojedete například s kamarádem. Ten vám totiž v nejvyšším patře může říct, zda a jak pochopil, co jste mu řekli. A hlavně, zda by ho to zaujalo natolik, aby vás například pozval na schůzku. Ani pokud výtah nikde v okolí nemáte, o toto cvičení nemusíte přijít. Stačí si nastavit stopky maximálně na minutu a zkusit říct to podstatné v časovém limitu.

Takzvaný elevator pitch nebo elevator speech, kterému bychom v češtině mohli říkat prodej či proslov ve výtahu, je užitečná pomůcka, která se vám bude v životě hodit v mnoha situacích. Třeba na pohovoru, kde vás vyzvou, ať se v krátkosti představíte. Nebo na networkingové akci, kde můžete potkat budoucí zákazníky, zaměstnavatele či parťáky pro svůj projekt. Zaručeně přijde vhod i při snaze prosadit nápad v práci, získat pro svůj produkt investory nebo přesvědčit o projektu komisi.

Krátký čas vás nutí vydestilovat to nejpodstatnější, osekat fráze i balastní slova, vypíchnout to nejzajímavější. Cílem elevator pitch není rychlý prodej. Jde spíš o to navnadit druhou stranu natolik, aby se o vás či vašem nápadu chtěla dozvědět víc.

Držte se zkrátka

Stěžejní myšlenkou celého přirovnání k jízdě výtahem je stručnost. I když tedy s člověkem, kterého se snažíte zaujmout, pravděpodobně ve výtahu nestojíte, celé představení by nemělo trvat déle než pár desítek vteřin. Doporučuje se rozsah půl minuty až minutu. Je proto dobré si svůj krátký proslov napsat. Na papíře snáz uvidíte, co si zaslouží vyškrtnou a co naopak chybí.

Kdo, co, proč

Mluvte o tom, kdo jste, čemu se věnujete, v čem jste dobří. Nebo o tom, v co jsou nejzajímavější atributy vašeho produktu, v čem je jiný vás projekt. Nezapomeňte ale v závěru také zmínit, co chcete od člověka, kterého oslovujete. Chcete zůstat v kontaktu? Chcete schůzku a čas více svůj nápad představit? Chcete získat danou pozici? Z vašeho minutového vystoupení by měl druhý člověk pochopit, co pro vás může udělat nebo co od něj čekáte.

Buďte energičtí, ale klidní

To, že máte pouhou minutu, neznamená zrychlit dikci. Zkuste svůj monolog opravdu osekat na základní informace, které ale budete schopni říct běžnou rychlostí své mluvy. Pokud na někoho spustíte kadencí srovnatelnou s kulometem, pravděpodobně mu neutkví ve finále ani slovo. Ve vašem přednesu by tedy měla být energie. Dejte si ale pozor, ať to s ní nepřeženete. Také pořádně vyslovujte a mluvte dostatečně nahlas. Z minuty tichého mumlání si druhá strana neodnese vůbec nic a vy jste promarnili příležitost udělat dobrý první dojem.

Cvičení dělá mistra

Svůj elevator pitch se dobře naučte. Tak, abyste ho říkali s lehkostí a přirozeností. Zkuste se nahrát a poslechnout se. Také si ho párkrát zkuste říct před zrcadlem, abyste viděli výrazy své tváře i svá gesta. Nakonec ho zkuste říct alespoň pár přátelům. Naučte se představovat sebe či svůj projekt natolik dobře, abyste pak mohli být flexibilní a mohli ho poupravovat na míru situaci.

Nebudeme lhát. Umět během jediné minuty zajímavým způsobem představit sebe či svůj nápad je těžké. Pokud si ale zkusíte myšlenky sepsat, vypilovat je a naučit se o nich mluvit nahlas, budete mít před velkou většinou lidí náskok. To, co bude zdát zpočátku jako těžkopádné, trapné a zbytečné, se vám brzy dostane do krve. A až příště zazní: „Můžete se nám představit?“, budete přesně vědět, co říct.

 

Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430

autor: Zuzana Hübnerová

Zpět na aktuality