Jak přetavit nápad ve skutečné podnikání

3.4.2020

Máte skvělý nápad na službu či produkt. Vašim potencionálním zákazníkům se líbí a konkurence buď neexistuje, nebo nápad uchopila jinak, takže máte stále prostor na rozvoj. Jenže co dál? Jak myšlenku změnit na podnikání? Přečtěte si, jak postupovat, aby nakonec nezůstalo jen u dobrého nápadu.

Možná už si nějakou dobu pohráváte s myšlenkou na vlastní podnikání. Na trhu vám služba či produkt chybí nebo nejsou v takové kvalitě, jakou byste si představovali. Jenže od nápadu je ještě daleká cesta k úspěšnému byznysu. Což jistě potvrdí snad téměř každý zkušený podnikatel. A potvrzují to i neúprosné statistiky, které říkají, že v prvním roce zkrachuje 30 % všech podnikatelských počinů. V prvních pěti letech pak celá polovina. Jak tedy začít, abyste patřili do té úspěšnější poloviny?

Nejdůležitější je začít

Může to znít trochu banálně, ale drtivá většina skvělých nápadů skončí v koši jen proto, že se jejich autor nikdy neodhodlá začít. Často čeká na příhodnější dobu, víc energie, víc peněz, zásah shůry, větší zkušenosti. Pokud tedy máte zajímavý podnikatelský nápad a skutečně se rozhodnete mu věnovat, vyhraďte si na něj alespoň hodinu dvě denně. Mnohem rychleji zjistíte, zda má smysl ho dál rozvíjet, nebo ne. Navíc si vytvoříte návyk se k práci a tématu vracet. A i když se hodina denně může zdát jako málo času, za měsíc odvedete obrovský kus práce.

Klíčem je dobrá příprava

Ačkoliv se může zdát, že řadě úspěšných podnikatelů jejich byznys spadl zázračně do klína, není tomu tak. Možná měla řada z nich štěstí a byli ve správné chvíli na správném místě. Pokud by ale jejich nápad nenaplňoval potřeby zákazníků, nikdy bychom se o nich nedozvěděli. Ještě než tedy začnete řešit živnostenský list, zakládání s.r.o. či logo a název, musíte si umět odpovědět na otázku Proč? Proč by měl ostatní váš produkt zajímat? Proč by za něj měli chtít platit? To vás přirozeně navede i na další otázky. Kdo je váš zákazník? A skutečně mu na trhu zatím taková služba či produkt chybí? Zkuste zapátrat na internetu a kolem sebe, možná totiž zjistíte, že někdo už s podobným nápadem přišel před vámi. A že trh bohužel není tak velký, aby uživil víc lidí se stejnou myšlenkou.

Poznejte svého zákazníka

Věnujte čas tomu, abyste poznali svého zákazníka. Jednoduše popište svou službu nebo vytvořte základní prototypu svého produktu a vydejte se mezi lidi. Nic vás neposune tak jako zpětná vazba od těch, kteří by měli v budoucnu za váš nápad platit. Ptejte se a poslouchejte. Jen díky tomu nevytvoříte produkt, který ve finále nebude nikoho zajímat.

Finance až na prvním místě

Na rozjezd vlastního podnikání obvykle nepotřebujete obrovské investice. Pokud tedy neplánujete otevřít například továrnu. To ale neznamená, že byste si neměli promyslet výdaje a zisky už v úvodu. Možná zjistíte, že náklady dalece převyšují zisky. Nebo, že by konečná cena byla tak vysoká, že se vám nepodaří najít dostatečný počet zákazníků. Právě finanční náročnost totiž může být jedním z důvodů, proč se do daného podnikání ještě nikdo nepustil. A je lepší na to přijít hned v začátcích, než do nápadu investujete příliš mnoho času, energie nebo úspor. Dejte si také pozor na růžové brýle a příliš optimistické výhledy. Je dobré svůj finanční plán ukázat zkušeným podnikatelům a nechat si poradit.

 

Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430

autor: Zuzana Pospíšilová

Zpět na aktuality