Jak se obléci na pohovor nebo žádost o povýšení?
28.12.2022
Ucházíte se o místo v nové firmě nebo směřujete ve firemní hierarchii o úroveň nahoru? Čas od času je příležitost, chtěná nebo méně chtěná, představit se lidem, kteří společně s vámi rozhodnou, co budete následující relativně dlouhou dobu denně dělat. Také v tomto případě je oděv nedílnou součástí komunikace s okolím, a tedy celého procesu. Velmi často však opomíjenou nebo nevhodně pojatou.
Obě situace jsou si vzájemně podobné, zároveň se však mohou i významně lišit. Jednoduchou radu, jak se oblékat, nemám. Jednoduché návody jsou většinou nějakou zkratkou a ta může vést, jak známo, ošklivým trním nebo bahnem. Zjednodušení však přijatelné je.
Na pohovor zvolte takovou úroveň vašeho oděvu, na jaké úrovni budete chodit právě do tohoto zaměstnání. Nedá se říct, že se jedná o blafování. Vyjádříte, že situaci berete vážně, a toto svým oděvem dáte také najevo. V případě, že máte po studiu a ucházíte se o místo konzultantky nebo konzultanta v nadnárodní korporaci, je vhodné, abyste se oblékli jako konzultantka nebo konzultant v nadnárodní korporaci. Buďte tím, čím chcete být.
Je nesmyslné, abyste na pohovor přišli stejně oblečení, jako jste poslední roky chodili do posluchárny či menzy a posedávali s kolegy na chodníku. Zjistěte si o firmě, do které se hlásíte, nejen to, co budete dělat, jakou má historii a hodnoty, ale také to, zda a jakou úroveň oděvů svým zaměstnancům předepisují nebo doporučují v rámci své firemní kultury. Podívejte se na profily zaměstnanců této firmy na LinkedIn a udělejte si obrázek, jak chtějí být vnímáni. Fakt, že realita uvnitř firmy je mírně odlišná, souvisí s mnoha dalšími hledisky, které vás však ve fázi přípravy na pohovor nemusí nutně zajímat. Nechápejte mě špatně. Řešte jen problémy vlastní. Ty cizí nechejte jim.
Pokud se tyto informace i přes všechny vaše snahy nedozvíte z webu, sociálních sítí nebo od známých, nezbývá, než se do firmy vypravit před pohovorem a zjistit to. Postačuje konzultace na recepci. S radostí vám to sdělí, pokud budete sdílní a řeknete, k čemu tyto informace potřebujete. Pokud se ani tam nedozvíte to, co jste se rozhodli dozvědět, je na vás, abyste vzali do hrsti všechny věrohodné informace a přidali k tomu „selský rozum“. Vím, že jde o ošemetné kritérium, to však je u věrohodnosti informací na internetu také.
Nápovědou, jak se vhodně oblékat vám opět bude úroveň, niveau firmy. Pokud se hlásíte na místo marketingového specialisty do top reklamní společnosti, podívejte se na budovu, kde sídlí, na zařizovací předměty, na jejich reference, webové stránky a na ceník. V případě, že je uvedené na vyšší úrovni, oblečte si formálnější oděvy. V opačném případě méně formální.
Přestože zjistíte, že je firma postavena na zcela neformálních vztazích a principech, lidé si napříč celou hierarchií společnosti tykají (což není moudré, ale o tom někdy jindy), do práce chodí běžně v šortkách a na chodbě je fotbálek, není možné, abyste v šortkách nebo v jakémsi tričku přišli na pohovor. Také zde je na místě vaše minimální úroveň formálnosti. Dámy, vezměte si sukni s topem, šaty, případně skvělé krejčovské kalhoty s košilí. Zapomeňte na módní výstřelky, viditelné značky výrobce a zářivé barvy.
Pánové, nechoďte tam bez saka, bez košile s dlouhým rukávem, bez čistých chinos a bez dobrých bot. Opravdu se nehodí, abyste přišel na pohovor v mikině s nějakým nápisem, v übercool triku nebo v žabkách. A to ani v případě, že váš protějšek, HR manažer, byl v prvním kole pohovorů takto oblečený.
Když je vaším záměrem zúročit své zkušenosti z tří letého docházení do firmy a usilujete u stejné firmy o pozici manažerskou, je dobré, abyste už ve dveřích do kanceláře vedení jako součást managementu obchodu vypadali. Dámy, které chtějí být vzorem ostatním a získávat tak uznání, respekt a pozornost, chodí oblečené ve střídmých šatech, případně nosí kalhoty či sukně s topem či halenkou. Všechny jejich oděvy jsou matné, v klasickém vzoru nebo i bez něj. Mladé dámy, které chtějí být vidět, nikdy neukazují to, co má zůstat skryto. To byl návod.
A zde je další. Manažeři obchodu, tedy muži, nosí skvělé vlněné dobře padnoucí kalhoty s klínovými kapsami a puky ostrými jako břitva, mají košile, na kterých je vidět hodnotný materiál, jejich sako jim perfektně sedí v ramenou i v pase. Případný uzel kravaty je pevný a čerstvý a obuv voní krémem na boty.
Autor: Daniel Šmíd
Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430
