Jak si vybrat práci, která vás bude skutečně bavit

22.4.2022

Jedním z problémů dnešní doby je množství možností, které máme. Místo jednoho druhu jogurtu je jich v obchodě rovnou třicet, místo jednoho filmu v kině jich hrají hned deset. A stejný problém často nastává i v případě volby kariéry nebo vhodného pracovního místa. Existuje tolik směrů, kterými se člověk může vydat. Podle čeho tedy vybírat kariéru, která vás bude bavit?

 Někdo má od dětství jasno. Ví, že jednou bude lékař, učitelka, sportovec či kosmonautka. A za svým snem si cíleně jde. Častěji ale člověk v patnácti netuší, co by ho mohlo bavit. A tak často skončí na gymnáziu nebo střední škole, která mu dá všeobecný rozhled a oddálí rozhodování o pár let. Ale ani při nástupu na vysokou školu si nemusí být jistý, že to, co se rozhodl studovat, je to pravé ořechové. Někdy nás osloví některá ze specializací našeho oboru a je rozhodnuto, čemu se po dostudování budeme věnovat. Nezřídka ale ani s diplomem v ruce nevíme, kam se vydat dál

Poznat sám sebe

 V situaci, kdy ani studium nepřinese jasnou odpověď na to, čemu se po dokončení věnovat, je zásadní začít u sebe. Důkladně se poznat a upřímně si odpovědět na některé zásadní otázky. Chci mít stabilní zaměstnání, nebo mě víc láká vlastní podnikání? Co mě baví? Umím něco, co ostatní poptávají?

Japonci používají termín ikagai. Je to přístup k hledání smyslu života. V zásadě jde o odpověď na čtyři základní otázky. Jejich průsečík je pak odpovědí, tedy vaším ikagai. První z oblastí je to, co milujeme. Co vás skutečně baví a nikdo vás k tomu nemusí motivovat, ani vás za to platit? Druhou oblast tvoří to, v čem jsme skutečně dobří. Co vám jde? Za co vás ostatní obdivují či chválí? Třetí oblastí pak je to, co nás uživí. Jaké činnosti, které umíte či děláte, vám mohou reálně zajistit i obživu? A poslední oblast je to, co svět potřebuje. V podstatě jde o to, zda je poptávka po tom, co vás baví dělat a jste v tom dobří.

Pokud se nad těmito oblastmi zamyslíte a sepíšete si stěžejní postřehy, může vás to pomoct nasměrovat při hledání ideální kariéry. Ale nenechte se omezovat pouze existujícími povoláními. Naše rodiče v mládí asi taky ani nenapadlo, že se jejich děti budou živit věcmi, jako je vývoj mobilních aplikací či správa sociálních sítí. Takže ať už vaše ikagai bude jakkoliv bláznivé, nezavrhujte ho jen proto, že takové povolání ještě nemá jméno a přesnou definici.

Zůstat otevřený

 Pokud vás láká a baví víc věcí, nezoufejte. Společnost dřív preferovala lidi se specializací a na ty renezanční, kteří se věnovali více věcem zaráz, se dívala skrz prsty. Postupně ale výzkumy i praxe ukázaly, že jedinci s velkým záběrem bez konkrétní specializace jsou stejně přínosní. I pracovní týmy fungují lépe, když je v nich vybalancované zastoupení lidí s více odbornostmi a širším záběrem a lidí s konkrétní specializací.

Není proto potřeba si vybrat jedinou věc a té se věnovat až do důchodu. Dnešní doba fandí zkoušení, změnám a propojování. Angličtina má pro to dokonce i název. O dnešní mladé generaci mluví jako o takzvané slash generation. Tedy generaci, pro kterou není neobvyklé mít více pracovních identit. Slash odkazuje na lomítko, které se často používá například na sociální síti Linkedin. Na profilech řady mileniálů i generace Z tak uvidíte například marketingový manažer / mentor / cukrář. Takový člověk se věnuje všem těmto oblastem a všechny považuje za srovnatelně důležité.

Pokud vás to tedy táhne více směry, zkuste zůstat otevření všem. V dnešním světě už to totiž nemusí být buď, anebo.

Kariéra na zkoušku

 V zahraničí je zcela běžné, že člověk během studia absolvuje řadu stáží. Sice si většinou nevydělá tolik jako vrstevníci, kteří jdou raději na brigády. Získá tím ale skvělé položky do svého životopisu, a navíc si vyzkouší, jaké by to bylo pracovat pro konkrétní organizaci či na konkrétní pozici. Rychle tak zjistí, že si možná práci svých snů idealizoval. Navíc může úskalí a kouzlo jednotlivých povolání a specializací konzultovat se staršími a zkušenými kolegy.

Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430.
Autor: Zuzana Hübnerová

Zpět na přehled všech článků