Jméno jako značka. Jak na budování osobního brandu
24.9.2021
V době, kdy už jen málokdo pracuje celý život pro jednu organizaci, se lidé sami stávají chodící značkou prodávající své zkušenosti, dovednosti, názory. Ti, kteří budují osobní brand vědomě, pak mají při pohovorech i v networkingu náskok. Se sociálními sítěmi jako součástí každodenního života dokáže i pouhé jméno a sebeprezentace prodávat, o čemž by mohl mluvit nejeden influencer. Jak ale začít efektivně budovat osobní značku?
Ve své knize Na volné noze upozorňuje Robert Vlach na rozdíl mezi osobním brandem a dobrým jménem. Zatímco dobré jméno získá člověk tím, že o něm a jeho práci začnou ostatní sami pochvalně mluvit, osobní brand je více či méně promyšlená strategie, jak ovlivnit a naformulovat, co si vlastně mají ostatní o daném člověku a jeho práci myslet.
Stručně řečeno tedy dobré jméno získáte, pokud to, co děláte, budete dělat dobře. Časem si lidé řeknou, že jste například spolehliví, pečliví nebo skuteční odborníci v dané oblasti. V rámci osobní značky jste to ale vy, kdo ostatním říká, že jste spolehliví, pečliví či skuteční odborníci v dané oblasti. A proč to děláte? Protože doufáte, že až budou hledat nového zaměstnance, člena týmu na zajímavý projekt nebo někoho, komu by mohli třeba zadat nějakou zakázku, vzpomenou si ostatní právě na vás.
Důležitá je konzistentnost
Pokud se rozhodnete budovat si osobní značku, pravděpodobně se pustíte do práce se sociálními sítěmi, případně si vytvoříte webové stránky, začnete psát blog či třeba točit podcast. Budete prostě vytvářet příležitosti, jak se s vámi mohou lidé alespoň ve virtuálním světě potkávat.
Než ale začnete publikovat pravidelně příspěvky nebo vytvářet jiný obsah, je dobré se zamyslet, o co vám jde. Co vlastně chcete světu sdělit? V čem jste jiní, co umíte, co vás zajímá? Vydefinujte si oblasti či témata, kterými se budete profilovat. Pokud totiž jednou nafotíte povedenou bábovku a přidáte recept, podruhé napíšete zamyšlení o současném stavu politiky a potřetí rozeberete novou stavební vyhlášku, ostatní budou zmatení. Nebudou vědět, zda jste zkušení pekaři, kteří se rozhodli sdílet své recepty, političtí komentátoři nebo odborníci na stavebnictví
Určitě není nic špatného na tom, když máte více zájmů a dovedností a chcete se o ně podělit. V tom případě je ale vhodnější vytvořit si například na pečení separátní instagramový profil či blog a neprezentovat se stejnou věcí na Linkedinu. Celkově by vaše komunikace a vystupování měly být konzistentní. Stejně jako značky používají neustále se opakující vizuální prvky, stejný tón hlasu a podobná sdělení, i vy byste měli mít v prezentaci konzistentní “rukopis”.
Inspirujte se, ale zůstaňte sví
Dobrý nápad není ani podívat se na úspěšné lidi ve vašem oboru a začít vaši značku budovat pomocí kopírování. Není nic špatného na tom se inspirovat. Vaše prezentace ale musí zůstat autentická. Jinak bude působit stejně lacině a nedůvěryhodně, jako působí kopie drahých a úspěšných značek.
Nechte si poradit
Stejně jako za úspěšnými značkami i za silnými osobními brandy stojí osvědčené postupy, promyšlené strategie a zkušenosti. Protože jméno máte jen jedno, vyplatí se investovat do kvalitních knih nebo si zajít na workshop a nechat si poradit od profesionálů. Tipy, jak efektivně pracovat se sociálními sítěmi najdete například v knize Jak na sítě. Autorky nabízí i stejnojmenné školení. Sledovat můžete i stránky Kariérního centra VUT. Na podzim totiž chystá hned několik workshopů, které se vám budou hodit. A jako studenti VUT máte vstup zdarma.
Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430.
Autor: Zuzana Hübnerová
