Motivační dopis nemusí být stres. Přípravu ale nepodceňujte

8.4.2022

Pokud patříte mezi ty, které polije studený pot v momentu, kdy si přečtou v inzerátu požadavek na motivační dopis, nezoufejte. Není to nic, kvůli čemu by bylo třeba vzdát se už předem. Sepsali jsme pár užitečných tipů a triků, díky kterým pro vás nebude motivační dopis stres rovný maturitě.

 Základem všeho je dobře si přečíst, co po vás na vysněnou pozici vlastně chtějí. A to jak obsahově, tak formálně. Například průvodní dopis totiž není motivační dopis. V průvodním dopise se pouze stručně představujete a uvádíte, na kterou pozici reagujete. V motivačním dopise pak, jak napovídá název, vysvětlujete svou motivaci pracovat pro vybranou organizaci a na inzerované pozici. Někdy je v inzerátu obsažena i stěžejní otázka, na kterou by měl motivační dopis odpovídat. Než se proto pustíte do tvoření, důkladně si prostudujte jak inzerát, tak případné pokyny k výběrovému řízení.

Šetřete časem i slovy

Nic personalistu neodradí víc než motivační dopis na tři strany. Na zajímavé pozice se hlásí často desítky kandidátů a není v silách personalistů všechny podklady důkladně pročítat. Pokud tedy zvládnete motivační dopis udržet v rozmezí tří až čtyř odstavců, budou vám recruiteři vděční. Navíc máte mnohem větší šanci, že si váš dopis skutečně přečtou a budete tak mít možnost ukázat, proč by měli pozvat na pohovor právě vás.

V úvodu nezapomeňte uvést, na jakou pozici vůbec reagujete. Následně vysvětlete, proč vás zaujala, případně i to, proč byste chtěli pracovat právě pro danou organizaci. Zkuste být konkrétní, aby bylo patrné, že jste stejný dopis neposlali na dalších deset inzerátů.

Vyberte si zkušenosti a znalosti, které jsou pro inzerovanou pozici relevantní, a popište, jak je plánujete uplatnit. Ukažte, v čem budete organizaci přínosem. Dejte si ale záležet, abyste šli skutečně k jádru věci a vypíchli to nejrelevantnější. Motivační dopis nemá být přehlídka vašich úspěchů a výčet všech vašich silných stránek.

Namísto klišé váš příběh

Ačkoliv je to lákavé, nepůjčujte si fráze z motivačních dopisů, které jste našli na internetu. Pokud je to možné, vyhněte se i nejrůznějším šablonám. Je totiž vysoká šance, že stejné fráze či šablony použije i někdo jiný. Jednak bude patrné, že jste si s dopisem nedali moc práce, a navíc propásnete příležitost prodat své skutečné schopnosti a motivaci. Právě váš příběh a malé detaily (například to, že produkty dané firmy používáte doma od dětství, že se vaše povolání dědí v rodině už po generace a podobně) vás odliší od všech ostatních.

Opatrně s humorem i originalitou

 Asi každý by rád svým motivačním dopisem zaujal. Není nic lepšího, než když se vám podaří trefit se kreativitou a vtipem přesně do firemní kultury. Šance, že se to stane, je ale poměrně malá. Častěji snaha o originalitu končí nepochopením. To samé platí u vtipu. Trefit se svým humorem do noty personalistovi vyžaduje buď velmi dobrou přípravu a znalost firemní kultury, nebo velké štěstí. Pokud máte pocit, že právě originálnost a humor vás odlišují od ostatních, raději si to schovejte až na osobní setkání. V osobním styku vyzní lépe než na papíře.

Obecně pak platí, že je dobré dát dopis přečíst někomu jinému, než ho odešlete. Může vám pomoct vidět chyby, případně upozornit na krkolomnou skladbu vět, nejasné pasáže či nevhodná vyjádření. Vy se pak při psaní ptejte sami sebe, zda by vás bavilo takový dopis číst a zda by vás motivoval pozvat daného člověka na osobní schůzku.

 

Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430.
Autor: Zuzana Hübnerová

Zpět na přehled všech článků