Příběhy úspěšných startupů, které vznikly i díky VUT – 2. díl

7.8.2020

Nedávno odstartoval druhý ročník projektu Pojď podnikat! Sérii přednášek a praktických workshopů pořádá VUT ve spolupráci s Jihomoravským inovačním centrem a má za cíl podpořit studenty v podnikavosti už na vysoké škole. Nejlepší projekty si pak rozdělí částku až 800 tisíc korun na rozjezd. Pokud zvažujete podnikání a potřebujete nakopnout, zde jsou tři příběhy úspěšných mezinárodních firem, které začaly kdysi na VUT.

Nenovision

Před přibližně čtyřmi lety vznikl historicky první VUT spin-off NenoVision, který slaví ohromné úspěchy jak v Česku, tak v zahraničí. Nabízí mikroskopy s vlastním atomárním zařízením LiteScope. Propojuje dvourozměrný obraz z elektronového mikroskopu s trojrozměrným obrazem z mikroskopu atomárních sil. Uživatelé si tak mohou obraz sestavovat bod po bodu v řádu nanometrů a ve 3D. Za LiteScope získalo NenoVision na Mezinárodním strojírenském veletrhu zlatou medaili za inovaci. Nedávno také získal podporu dalšího úspěšného startupu Y Soft, který založil investiční fond Y Soft Ventures a podporuje úspěšné projekty.

Startup založený absolventy VUT má rozhodně velmi dobře našlápnuté, protože příležitosti na trhu jsou. Jak uvedl v rozhovoru pro Business Info zakladatel NenoVision Jan Neuman: „Vzhledem k tomu, že naše zařízení se využívá v oblasti materiálového výzkumu, nanotechnologie a polovodičového průmyslu, tak budoucnost oboru skýtá mnoho příležitostí. Trendem posledních pěti až deseti let je integrace různých měřících technik tak, abyste byli schopni rychleji a lépe analyzovat povrch v měřítcích nano až mikrometrů.“

 

Webnode

Dalším úspěchem absolventa VUT Víta Vrby je dnes už mezinárodně uznávaná společnost Webnode. Malý projekt dvou kamarádů a spolužáků začínal jako zakázková výroba webů. Zájemců o vlastní webové stránky ale přibývalo, a tak začali tehdejší studenti VUT vyvíjet systém, který by umožnil každému, aby si jednoduchý web zvládl udělat každý i sám.

Online nástroj pro tvorbu a správu webových stránek nabídli pak v roce 2008 světu pod hlavičkou společnosti Westcom. Dnes řešení využívá více než 50 milionů uživatelů. V loňském rozhovoru pro MediaGuru uvedl výkonný ředitel společnosti Josef Hos, že dosud bylo celosvětově vytvořeno na šestatřicet milionů webů. Na Česko připadají přibližně tři miliony webů a nejvyšší zastoupení má Brazílie. V druhé polovině loňského roku se úspěšná společnost rozhodla také mnohem více zaměřit na mobilní optimalizaci.

 

Sewio

Startup, který po pouhém roce a půl fungování získal investici v řádech desítek milionů korun, začal nenápadně na půdě VUT. Tehdejší doktorský student Milan Šimek vedl diplomovou práci Lubomíra Mráze. Spolupracovali spolu i na projektu pro Evropskou vesmírnou agenturu, v rámci kterého objevili schopnost širokopásmové bezdrátové technologie přesně měřit vzdálenosti. Technologie UWB do té doby byla využívaná převážně v radarových systémech. Šimka s Mrázem ale napadlo ji uplatnit pro přesné zaměření strojů a lidí v reálném čase. Založili tak společnost Sewio Networks a po šesti letech existence se chlubí více než 170 klienty ze 45 zemí světa. Dnešní tým čítá více než třicet zaměstnanců. Kromě Česka působí společnost například i v Německu či ve Spojených státech.

 

 

Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430

autor: Zuzana Pospíšilová

Zpět na aktuality