Zaseknutý na místě? Jak se v příštím roce posunout ke spokojenému životu

17.12.2021

Konec roku svádí přirozeně k bilancování. Člověk má obvykle mezi svátky alespoň chvíli na to se zastavit, vydechnout. V takových okamžicích pak mnohdy přichází myšlenky na uplynulý rok i plány na ten nadcházející. Pokud se cítíte zaseknutí na místě a máte pocit, že se nikam neposouváte, zde je pár našich rad a tipů, co dělat.

Občas se v životě stane každému, že má pocit stagnace. Nic moc nového se neděje, život běží v zajetých kolejích a člověk po určité chvíli dostane pocit, že ustrnul. S určitou rutinou přichází i pocit zaseknutí, což je v dnešní době opěvující růst vnímáno jako negativní. Jak z toho ale ven?

Ke stagnaci člověk dospěje obvykle rutinou. Rutina má totiž řadu nesporných výhod. Například šetří energii. Nemusíte totiž neustále přemýšlet a rozvažovat každý krok. Představte si, jak by to bylo vyčerpávající každé ráno řešit, co musíte udělat, jakým kartáčkem si vyčistíte zuby, jakou pastu použijete, co si dáte ke snídani, jak housku namažete, po jakém příboru sáhnete. Člověk má velké množství každodenních úkonů rutinizovaných právě proto, aby u toho mohl například přemýšlet o něčem jiném a také, aby se vyhnul nepříjemným pocitům. S rozhodováním se totiž může dostavit paralýza. Protože je na světě tolik kombinací potravin, které byste mohli mít ke snídani. A máte tolik možností, co si na sebe obléct.

S opakováním činností se stávají naší komfortní zónou. Protože je bez problémů a nepříjemných pocitů zvládáme. Dokonce nás mohou uklidňovat a dávat našemu životu pocit řádu. Jenže pokud si zautomatizujete život až moc, může se po nějaké době dostavit pocit stagnace a nudy.

Prvním krokem ke změně je uvědomění. Možná za vaši špatnou náladu a nedostatek motivace cokoliv dělat nemůže okolí. Zkuste se na svůj život podívat objektivně a zhodnotit, zda jste v posledních měsících zkusili něco nového, zda občas vyrazíte za hranice své komfortní zóny, zda se něco nového učíte, zda se něčemu věnujete opravdu s radostí.

Dalším krokem je uvědomit si, co vás drží zpátky. Zkuste se zamyslet nad tím, co jste vždycky chtěli zkusit a nikdy nezkusili. Co vám brání? Nebo proč neděláte věci, o kterých víte, že vás baví a nabíjí? Udělejte si seznam těchto aktivit a změn a zkuste je začít implementovat. Nedělejte velká předsevzetí. Pokud víte, že vás nyní čeká zkouškové období, pravděpodobně nebudete mít čas vyrazit každý den na pět hodin na běžky. Můžete ale zařadit ranní půl hodinu cvičení, místo kávy si pořídit čaj, naučit se ztracená vejce ke snídani nebo si vyhradit půl hodiny večer na výrobu vlastní poličky.

Neklaďte na sebe velké nároky. Někdy je rutina a každodennost přirozená obrana vašeho mozku. Možná se kolem vás dějí velké změny, možná jste v poslední době museli podávat velké výkony a jste jednoduše vyčerpaní. V takovém případě rutinu neměňte a raději z ní načerpejte nové síly. Jakmile dobijete baterky, chuť něco podnikat, něco nového se naučit či někoho nového potkat, se dostaví sama.

Pamatujte také na to, že určitá stagnace je v zimních měsících přirozená. V nízkých teplotách, se spící přírodou a minimem slunce ani naši předci nevyráželi obvykle za velkými dobrodružstvími. Drželi se doma, odpočívali a připravovali se na jaro. Pokud jste tedy nyní ve fázi, kdy se vám do ničeho nechce a dny jsou tak nějak stále stejné, využijte to pro odpočinek a načerpání sil. Můžete přitom spřádat plány na dny, kdy vám hezčí počasí a více slunce vlije energii do žil.

Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430.
Autor: Zuzana Hübnerová

Zpět na přehled všech článků