Ženy do managementu i podnikání patří. Inspirujte se příběhy žen, kterým se podařilo uspět

24.7.2020

Poslední statistiky uvádí, že v České republice ženy ve vedení firem tvoří stále pouhých 17 procent a investoři do startupů založených ženami investují méně. I přesto se ale poslední roky objevuje stále více příběhů žen, které se obuly do zakládání nebo řízení firem. Mladší kolegyně tak při studiu i po škole začínají kolem sebe vidět množství vzorů a příběhů zakladatelek či vrcholových manažerek, které je mohou inspirovat. Víte například, kdo stojí za značkou Profimed, kdo je Hana Fořtová a co je to SingleCase?

Ženská vynalézavost a důvtip stojí za řadou věcí, které každý den používáme. A mnohdy si toho ani nejsme vědomi. Příkladem může být myčka nádobí, kterou vymyslela Josephine Cochraneová, protože ji nebavilo neustále po návštěvách umývat použité talíře a hrnky. V roce 1886 na své zařízení vybavené tryskami s vodou a poháněné vlastním motorem získala patent.

To Florence Parpartová je majitelkou hned několika patentů. Důležitým je však ten z roku 1914 na moderní typ lednice. Své nápady Parpartová navíc zvládla výhodně prodat, protože byla podle všeho nejen vynálezkyní, ale také talentovanou obchodnicí.

Příkladů inspirativních podnikatelek, vynálezkyň i obchodnic najdeme ve světové i české historii celou řadu. Zde je pár příkladů Češek, které stojí za to sledovat.

Alexandra Kala – Profimed

Značku výrobků pro ústní hygienu založila Alexandra Kala v roce 1997. Její manžel pracoval jako zubař ve Švýcarsku a Alexandra Kala si všimla, jak velký důraz Švýcaři kladou na prevenci. V Česku ale v té době chyběly pomůcky, přípravky i potřebná osvěta v péči o zuby. Alexandra Kala vycítila možnou příležitost a získala zastoupení prvních zahraničních značek. Dnes má společnost na 150 zaměstnanců, přes dva tisíce produktů a úspěšně expandovala do několika evropských zemí. V loňském roce se Profimed začal soustředit i na produkty pro pediatrii.

Alexandra Kala se věnuje také hotelnictví a gastronomii. V Praze tak otevřela vlastní podnik Bohemian Bistro. V rozhovoru pro Víkend Hospodářských novin řekla, že nejraději utrácí za cestování. A jak se Alexandra Kala k podnikání dostala, co se při budování vlastní firmy naučila i proč s některými partnery nemá smlouvy si můžete poslechnout v rozhovoru s Jiřím Rosteckým na portále Mladý podnikatel.

Hana Fořtová a Tereza Dvořáková – Frusack

Válku jednorázovému odpadu a plastovým sáčkům v roce 2014 vyhlásily Hana Fořtová a Tereza Dvořáková. V průměru totiž každý Čech spotřebuje až 400 plastových sáčků ročně, což při počtu obyvatel vytváří přes 4 miliardy použitých sáčků za rok. Ty mikrotenové přitom nelze nijak recyklovat. Po průměrném použití v délce 20 minut tak končí ve spalovnách, nebo na skládkách.

Fořtová s Dvořákovou proto oslovily odborníky a vyvinuly speciální materiál z polymléčné kyseliny. Vlákna na bázi kukuřičného škrobu jsou pevná a kompostovatelná. Neobsahují aditiva, ani ropu. Z vláken pak začaly v českých dílnách tkát, plést a šít opakovatelně použitelné sáčky na ovoce, zeleninu, pečivo a další potraviny.

Ve spolupráci s VUT se následně Hana Fořtová a Tereza Dvořáková pustily také do vývoje systému recyklace. Tak, aby jejich sáčky Frusack našly další využití, až doslouží majitelům. Pokud ho tedy lidé nevyhodí do hnědé popelnice na bioodpad, mohou ho poslat zpět. A ze sáčku může vzniknout například kalibrovaná struna pro 3D tisk.

Lucie Tvarůžková – Zonky, SingleCase

Jméno Lucie Tvarůžkové se v médiích objevuje poměrně často. Během posledních pár let to bylo ale hned v několika odlišných rolích. Nejprve se v médiích objevovaly její reportáže, protože po studiích žurnalistiky pracovala pro Lidové noviny, Mladou frontu i Hospodářské noviny. V roce 2013 pak chvíli dokonce šéfovala zpravodajskému portálu IHNED.cz. Po odchodu ale založila a do roku 2017 vedla velmi úspěšný projekt peer-to-peer půjček Zonky.

Poté, co společnost Zonky přešla do skupiny Home Credit a dostala nového šéfa, Lucie Tvarůžková hledala další nápad či projekt, do kterého by se mohla pustit. A našla ho v legaltech startupu SingleCase. Ten digitalizuje právní služby. Nabízí například online advokátní spis, nástroje pro fakturaci a další možnosti jednoduché elektronické správy právní kanceláře.

A o zapojení moderních technologií do práva je velký zájem. Vloni obsluhoval SingleCase téměř tři sta právních kancelář a úspěšně vstoupil jak na slovenský, tak na německý trh. Podle Lucie Tvarůžkové ale zdaleka nekončí.         „Ze SingleCase chci udělat opravdu velkou a vizionářskou firmu. Advokátní kanceláře si totiž uvědomí, že bez technologií, které jim třeba my nabízíme, nemohou dost dobře růst. A pokud nechtějí zaspat a chtějí se dál rozvíjet, potřebují je,“ řekla Tvarůžková v loňském rozhovoru pro CzechCrunch.

Ženy ženám

Pokud jste na začátku kariéry nebo začínáte s podnikáním a hodila by se vám zkušenější mentorka, případně síť vrstevnic, které řeší podobné výzvy, můžete využít například program Femme Palette. Mentoringovou a vzdělávací platformu založily Klára Gajová a Lucie Neumanová právě proto, že podle statistických údajů ministerstva průmyslu a obchodu muži stále zakládají v Česku o 50 % více živností než ženy. Mladé dívky jsou také méně připravovány na kariéru vynálezkyň, zakladatelek či vrcholných manažerek. Femme Palette proto nabízí nejrůznější workshopy, setkání, a především mentoring pro ženy. Podpořit vás v kariéře tak může například právě Hana Fořtová z Frusacku či například Kateřina Vacková z úspěšné neziskové organizace Loono.

 

Tento článek je realizován v rámci projektu Moderní a otevřené studium techniky CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002430

autor: Zuzana Pospíšilová

Zpět na aktuality